A végzetes lövések előtt egy magyar fiú életét mentette meg a hős francia fotós 1956-ban
2023. január 30. 09:00
Jean-Pierre Pedrazzini 1956-ban, a magyar forradalom alatt a francia Paris Match fotósaként dolgozott és kapott halált okozó lövéseket a Köztársaság téren. De ki volt a ma 96 évvel ezelőtt született fotográfus?
1927. január 30-án született Párizsban, francia-svájci állampolgárként. Az édesanyja francia volt, az édesapja viszont Svájcban látta meg a napvilágot, nem mellékesen olasz származású családban. A kis Jean-Pierre jómódú famíliába csöppent, élt Monte-Carlóban és Nizzában is, majd a szülei válása utána a nővérével Párizsba költöztek. Kereskedelmi iskolát végzett és a fotózásnál kezdetben sokkal jobban érdekelte az autóversenyzés, nem véletlen az sem, hogy egészen fiatalon egy feltűnő, tűzpiros Jaguárral járt a francia fővárosban. Autodidakta módon tanult meg fotózni, s mikor 1948-ban útjára indult a későbbi népszerű képes magazin, a Paris Match, jelentkezett fotóriporternek.
Fiatal volt, szőke, sármos, elegáns és hamar száguldó fotóriporter lett belőle. Mindenütt ott akart lenni, ahol fontos történelmi esemény zajlik. Így 1952-ben ott volt a fényképezőgépével, amikor II. Erzsébetet királynővé koronázták Londonban. Járt Egyiptomban, Indokínában, fotózott az északi sarkon és nem mellékesen olyan sztárokról készített fotósorozatot a magazinnak, mint Charlie Chaplin, Sophia Loren, Brigitte Bardot, Édith Piaf és Marlene Dietrich. 1975-ben a New Yorkban megjelenő Magyar Élet című, magyar nyelvű lappban Gabler Antal író és költő visszaemlékezésében azt írta, jó barátja volt a francia fotós és sokat időztek párizsi kávéházakban az ötvenes évek elején. Gabler szerint
Pedrazzini nagy műveltségű ember volt, és mindig csodálta, mennyire ismeri a magyarok írókat, költőket.
Egy esetben például megjegyezte, hogy szerinte Baudelaire legművészibb fordítója a magyar Tóth Árpád volt. Gabler szerint akkoriban hangzott el a fotós szájából az is, hogy „Nagy drámai eseményeket csak az első vonalban lehet fényképezni.”
Jean-Pierre Pedrazzini és az utolsó, homályos fotó, amelyet már a súlyos sérülései után exponált. Fotó: Arcanum/Magyar Nemzet
Pedrazzini sikeres fotós volt, ráadásul boldog ember, hiszen 1955. november 10-én feleségül vette a szerelmét, Annie Falkot. Ki gondolta volt ekkor, hogy egy év múlva már halott lesz… A magyar újságokba is bekerült a neve, de nem a forradalom után, hanem előtte, ugyanis 1989-ig az ő története is rejtve maradt itthon, csak az emigráns magyar újságok írtak a haláláról. 1956. szeptember 25-én a Szabad Ifjúság írt arról, hogy a kollégájával, a Paris Match feliratú túraautójával bejárhatta a Szovjetuniót, és a 9 ezer kilométeres kocsikázás során mindenhol fotózhattak.
A szovjet hatóságok mindenütt a legnagyobb előzékenységgel fogadták őket”
– jegyezte meg a Szabad Ifjúság. Az említett szovjet túrán amúgy Pedrazzini felesége is ott volt. Majd hazatértek és már Párizsban érte őket a hír, hogy Budapesten kitört a forradalom. A magyar származású riporter, Robert Parizon 2012-ben azt mondta egy magyar lapban, hogy éppen Hamburgban volt 1956 októberében, s neki szóltak először, hogy menjen Budapestre és fotózzon a forradalom alatt a párizsi lapnak, ám nem vállalta. Szerinte így került a képbe Pedrazzini.
Ami tény, a francia fotós több kollégájával útnak indult Magyarország felé. Október 28-án Bécsből érkeztek a határra, majd Mosonmagyaróváron a véres sortűz áldozatainak temetését fotózták, majd Budapestre utaztak tovább. Pedrazzini a legtöbb fényképét a Nagykörúton készítette a szabadságharc alatt, október 30-án aztán a Köztársaság téri pártházhoz ment ő is, ahol a forradalmárok összecsaptak a pártházban bujkáló ÁVO-sokkal. A szemtanúk szerint sok, jobbára külföldi fotós messzebbről követte az eseményeket, ő viszont a frontvonalba ment. Előbb egy lábon lőtt fiút felkarolt és a Vöröskeresztes teherautóhoz vitt, majd a golyózápor ellenére visszament fotózni. Sokáig mindenki úgy tudta, hogy egy, a térre érkező szovjet tankból adtak le rá egy sorozatot, ám Szlama Árpád, aki 15 évet volt börtönben a szabadságharc leverése után, 1990-ben azt mondta, nem egy tank lőtt a francia fotósra, hanem az ÁVO.
A testébe 14 golyó fúródott, ez már a Péterfy utcai kórházban derült ki, ahol megvizsgálták.
A a gyomrát és a lábát is érték a lövések, ennek ellenére magánál volt és a kórházban az iránt érdeklődött, hogy hol van a fényképezőgépe? Nem mellékesen miután meglőtték, még utána is képet exponált…
A francia fotós napokkal élte túl a lövéseket. Fotó: Arcanum/História
A francia kormány, miután hírét vette a fotós súlyos sebesülésének, elintézte, hogy Bécsen keresztül Párizsba szállítsák. November 2-án este szállt fel a repülőgép Budapestről. Bécsben megálltak, ott vérátömlesztésre volt szükség, majd másnap értek a súlyosan sérült fotóssal a francia klinikára.
1956. november 7-én, reggel hunyt el.
A párizsi Saint-Philippe-du-Roule templomban ravatalozták fel a testét és Locarnóban, a családi sírboltban temették el. A halála után 33 évvel, 1989-ben már itthon is írhattak az újságok Pedrazzini haláláról, idővel emléktáblát kapott a Köztársaság téren, később pedig egy mellszobrot is felavattak ugyanott. A hős fotóriporter napra pontosan 96 éve született, de csupán 29 éves volt, mikor meghalt...
Nyitókép: Jean-Pierre Pedrazzini a kórházi ágyában. Fotó: Arcanum/Képes7
Szegény Pongrátz Gergely, szegény Mansfeld Péter, szegény Wittner Mária. Amikor a latinok leírták, hogy változnak az idők, ezt talán még ők se gondolták volna… Ungváry Zsolt írása.
Harminchat évvel ezelőtt reformkommunisták sora tülekedett Nagy Imréék koporsójánál, mintha nem ők gyalázták volna évtizedekig a miniszterelnök emlékét. Szerencsére a magyar ember nem felejt. Veczán Zoltán írása.
Ezerszer inkább róla kellett volna elnevezni az Árpád városközpontot, mint a besúgó Gönczről. Nyilván érthető, hogy a ballibsiknek a hős francia neve nem jutott az eszébe.
Egyébként van filmfelvétel arról, hogy egy fehérköpenyes társával viszi a sebesülteket a Köztársaság térről, a következő képkockákon már fekszik, nyilvánvaló, eltalálták.
Szerintem az a francia.